Online Plus
Konec factcheckingu na sociálních sítích Mety? „Snaha Zuckerberga zalíbit se novému americkému prezidentovi,“ míní Koubský
Online Plus
Plus
Způsob moderování obsahu na sociálních sítích Facebook, Instagram a Threads se ve Spojených státech mění. Americká firma Meta, která tyto sítě provozuje, uvedla, že přestala spolupracovat s externími firmami na ověřování pravdivosti příspěvků, tzv. factcheckery. „Není pravda, že by factchecking nefungoval. Společnost Meta na to měla dost pádné důkazy,“ říká v pořadu Online Plus vědecký redaktor Deníku N Petr Koubský.
David Slížek
Přepis epizody
-
Nová ní úloh v AI chatbot tu velký kyberútok na Slovensku, drama kolem TikToku ve Spojených státech a změna moderování na Facebooku je to jsou témata pravidelného přehledu dění ve světě počítačů a internetu, kterým vás dnes provází David Slížek.
-
On-line plus.
-
U mikrofonu vítám samozřejmě také našeho pravidelného komentátora, redaktora deníku n Petra Koubského. Ahoj Petře. Ahoj. Davide. Způsob moderování obsahu na Facebooku, Instagramu či síti? Svět se mění. Zatím tedy jen ve Spojených státech. Americká firma meta, která tyto sociální sítě provozuje, oznámila, že přestala spolupracovat s externími firmami na ověřování pravdivosti příspěvků tzv. fakt, že Krym. Ti mohli navrhovat, aby například Facebook určité posty označoval jako nepravdivé, přidával k nim texty, uvádějící je na pravou míru a snižoval jejich dosah. Nahradit je ve Spojených státech má funkce tzv. komunitních poznámek známá ze sociální sítě x. Ta nestojí na profesionálních. Fakt, že krev, ale umožňuje přidávat vysvětlující texty přímo uživatelům. Zda se u příspěvků zobrazí, pak záleží na výsledku jejich hlasování. Med a zároveň oznámila, že zmírnila svá pravidla pro moderování obsahu, protože ta dosavadní podle firmy vedla k příliš mnoha chybám a k mazání příspěvků, které smazány být neměli. Petře, toto vlastně byla veliká událost. Věnovalo se jí celá řada nebo věnovala se jí celá řada médií jak českou, tak v zahraničí. Vypadá to opravdu poměrně zásadní změnu postoje vedení mety a Marka Zuckerberga k tomu, jakým způsobem tedy meta na Facebooku, Instagramu a vestoje, což tedy zachází s nějakým potenciálně škodlivým nebo nenávistným obsahem apod. a samozřejmě také s něčím, čemu by se dalo říct dezinformace. To znamená s nějakým obsahem, který není pravdivý, ale stejně se přes sociální sítě šíří. Když se na to podíváme, tak já možná ještě přece jenom připomenu, že sis je to změna, která se zatím teda týká jenom trhu ve Spojených státech. V Evropě jsou ta pravidla jiná. Možná se k tomu dostaneme, ale tedy už vlastně nějakým způsobem se pomalu začíná tam projevovat. Pojďme možná začít u toho fakt Pekingu. Ona tady byla řada firem, které pro Facebook, Instagram v tuto ten fakt, že King dělali, šlo o renomované i zpravodajské agentury v Česku. Myslím, že jde o dvě společnosti, které jásot se o to starají. Skutečně ten fakt, že Peking nefungoval tak, jak to teď Mark Zuckerberg popisuje.