Peníze a vliv
Pobryndali si triko v hospodě a vznikl z toho byznys. Malé firmy stojí na nápadech, chtějí se zviditelnit
Peníze a vliv
Plus
Malé a střední firmy jsou často přehlížené, přestože se bez nich ekonomika žádné země neobejde. A nejinak je to v Česku. Podniky s méně než 50 zaměstnanci tvoří víc než tři čtvrtiny všech ekonomicky aktivních subjektů v zemi. A mají skoro 40procentní podíl na veškeré přidané hodnotě, která se v tuzemské ekonomice vytvoří. Ukázala to analýza Hospodářské komory u příležitosti akce Velký týden malých firem, kterou organizují na začátku října společnosti Opero a Mastercard.
Jana Klímová
Přepis epizody
-
Velký týden malých firem. Název akce, která právě probíhá v Česku. Jejím cílem je ukázat, jak jsou malé firmy často přehlížené, přestože se bez nich ekonomika žádné země neobejde. Vypravili jsme se do dvou z nich, abychom zmapovali jejich příběh a s dalším hostem také z malé firmy probrali, co vlastně tuzemské malé podnikání brzdí v rozletu. Příjemný poslech přeje Jana Klímová.
-
Peníze a vliv.
-
Malé a střední firmy s méně než 50 zaměstnanci tvoří víc než tři čtvrtiny všech ekonomicky aktivních subjektů v Česku a mají skoro čtyřicetiprocentní podíl na veškeré přidané hodnotě, která se v tuzemské ekonomice vytvoří. Jak dál vyplývá z analýzy Hospodářské komory, která pracovala s údaji ČSÚ a ministerstva průmyslu, nejvíc malých firem vzniká v Praze a v dalších velkých městech. Nejvíce ze dvou třetin je pak zakládají muži. Zajímavá data vyplynula i z šetření mezi víc než stovkou malých a středních podniků, které si pro akci Velký týden malých firem udělal organizátor společnost operu. Na otázku, od koho malé firmy nejvíc cítí podporu, odpovědělo 78 % lidí, že od rodiny a přátel, zatímco od státu či kraje a obce v ní má podporu jen 10 % z nich. Pokud jde o překážky, třem čtvrtinám firem nejvíc vadí příliš administrativy a regulace, třetina pociťuje nedostatek financí a polovině chybí čas soustředit se na inovace. Každopádně podnikání Čechy přitahuje a lidé se do něj vrhnou často v momentě, kdy prostě mají zajímavý nápad. Ten také stál na začátku příběhu firmy si ty země z východočeské Chrudimi, kam jsme se zajeli podívat, podle ředitele a spolumajitele firmy Pavla Hrstky přišel nápad na chytrá bavlněná trička už v 90. letech během večírku tří kamarádů, z nichž jeden pracoval v textilním průmyslu.