Osobnost Plus

Kulturu a estetiku v Rusku bohužel převážily jiné faktory. Diktátoři jako první omezí občanský život a kulturnost, míní dirigent Luks

Osobnost Plus

Kulturu a estetiku v Rusku bohužel převážily jiné faktory. Diktátoři jako první omezí občanský život a kulturnost, míní dirigent Luks
Dirigent Václav Luks

Plus

Barokní orchestr Collegium 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse sklízí mezinárodní úspěchy, letos v létě třeba v Salcburku s oratoriem Abraháma Izáka od Josefa Myslivečka. Myslivečkovu hudbu nahrával Luks s orchestrem taky pro film Il Boemo režiséra Petra Václava, který je právě v kinech. Může úroveň kultury zamezit válkám? A proč bylo s kulturou během covidových opatření nakládáno tak přísně?
Lucie Vopálenská

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Jako orchestr na volné noze. Žijeme na zelené louce. Jak si pod sebe usteleme, tak si také lehneme, řekl nedávno o svém ansámblu můj dnešní host, který v červnu převzal francouzský řád umění a literatury. Vede a diriguje barokní orchestr kolegium 1704 a také stejnojmenný vokální soubor a sklízí s nimi ty největší mezinárodní úspěchy. Letos v létě třeba v Salzburgu s oratoriem Abraháma Izáka od Josefa Myslivečka. Myslivečkovo hudbu s kolegiem nahrával také pro film. I bojem o režiséra Petra Václava stabilní podporu od českého státu přitom jeho soubor nedisponuje. Cembalista, hornista a dirigent Václav Luks je dnešní osobností. Plus vítejte ve studiu. Dobrý den. Dobrý den. A od mikrofonu zdraví Lucie Vopálenská.

  • Tak jak zatím probíhá vaše letošní koncertní sezona a nakolik ji ovlivnila premiéra filmu? Byl bojem s Vojtěchem Dykem v hlavní roli?

  • Naše koncertní sezona pokračuje svým druhým dílem, kdy hrajeme v Rudolfinu a v Drážďanech hudbu Zelenky a Händela. Ale já bych chtěl říct, že jsem strašně mile překvapený tím, jak se nám vrátilo publikum do sálu. To je úplně jedinečné. A já si možná trošku troufnu tvrdit, že to souvisí i s tím filmem, protože ono pokud film viděl už pár desítek 1000 lidí, tak pár desítek 1000 lidí slyšelo i naši hudbu a já myslím, že na té návštěvnosti je to vidět. My jsme nikdy neměli příliš problém s publikem. Nicméně abychom měli několik dní předem již úplně vyprodáno, tak to se vám stávalo jenom občas. A to je zrovna teď ten příklad.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu