Názory a argumenty
Petr Holub: Soumrak automobilových bohů
Názory a argumenty
Plus
Někdo netají radost, jiný si to nechce přiznat. Katastrofická čísla Volkswagenu za třetí čtvrtletí – a spolu s ním zpráva z vedení podniku, že se budou zaměstnanci propouštět po desetitisících –, jsou dokladem, že se největší automobilka světa propadla do fatálních problémů. A ze kterých nepůjde vybruslit bez velkých ztrát.
Petr Holub
Přepis epizody
-
Někdo netají radost, jiný si to nechce přiznat. Katastrofická čísla Volkswagenu za třetí čtvrtletí a spolu s ním zpráva z vedení podniku, že se budou zaměstnanci propouštět po desetitisících, jsou dokladem, že se největší automobilka světa propadla do fatálních problémů, ze kterých nepůjde vybruslit bez velkých ztrát. Temné zvěsti z Wolfsburgu přitom pouze symbolizují, že se krizové spirále zmítá celá německá ekonomika. Média připomínají, že mohutné propouštění se netýká jen Volkswagenu. Obdobné potíže podle deníku Die Welt hlásí dodavatel automobilových dílů Šefler. A na řadě jsou i další, třeba elektrotechnický gigant Bosch. Tato krize nezasáhla v žádném případě na automobilový průmysl, ale celou výrobní základnu, protože Německo už není konkurenceschopné, napsala redaktorka Dorothea Zímová. Nepohoda zasáhla do nejvyšších politických kruhů. Lídři tří vládních stran, sociálních demokratů, zelených a liberálů se průběžně scházejí na krizových schůzkách, ovšem žádnému receptů, jak zachránit krachující ekonomiku nedocházejí. Vicepremiér za SZ Robert Habeck doporučuji rozptýlit mračna Německem miliardovými dotacemi. Ovšem ministr financí z liberální strany Christian Lindner. Nechceme miliardy vydat, protože jednak rozpočtu nejsou a jednak by subvence ke zlepšení konkurenceschopnosti nevedly. Lindner by chtěl změnit hospodářskou strategii vlády, která podle něho může za nemožné vysokou cenu elektřiny. Tomu ovšem naopak oponuje Habeck. Proto představitelé opozice i mnozí publicisté žádají předčasné volby. Německo znovu zažívá svůj soumrak bohů. Děsit by to mohlo Čechy, jejichž ekonomika je s tou německou úzce svázána. Nedává však velký smysl přenášet divoké emoce z vnitroněmecké debaty na tuzemskou scénu? V první řadě je třeba vědět, že Volkswagen je sice v potížích, jak svědčí propad čistého zisku o 64 %. To ovšem pořád znamená zisk jeden a půl miliardy eur za čtvrtletí. Ke všemu byly podle The Financial Times do bilance započteny náklady ve výši jedné miliardy na zrušení továrny na elektroauta v Bruselu. Volkswagen je v potížích, v jakých nikdy nebyl. Ovšem ostatní značky koncernu se už přinejmenším v evropských prodejích vracejí na předkrizovou úroveň. Ať už jde o Porsche, škodu nebo Seat. Dokonce samotné Audi ani další německé automobilky, konkrétně BMW a Mercedes, mají daleko k propadům, jaké zažívají výrobci aut v jiných evropských zemích Německa. V potížích ovšem nejde o volný pád, ale o krizi, která může jeho ekonomiku zase oživit. Lze používat silná slova, ale nikdo si vážně nemyslíš, že Amerika nebo Čína přijdou o svého největšího konkurenta. Z celkového pohledu německá ekonomika roste, i když jen o dvě promile za čtvrtletí. A koneckonců ani vládní krize není úplně zoufalá. Preference vlády i vládních stran klesly, ale pro ty dřívější bilanci v řádu jednotek %. V této chvíli se zdá, že Německo prostě řeší jeden strukturální problém, který lze opět předvést na případě Volkswagenu. Informuje o něm stanovisko automobilového svazu ADAC. Jeho experti vítají, že se německé automobilky rozhodly investovat do vývoje a výroby elektroaut, která by měla v jejich produkci nahradit vozy se spalovacími motory. Ovšem prosperitu jim podle vládou schváleného plánu zaručí jen to, že v Německu do roku 2030 prodají 15 milionů elektroaut. Zatím jich ovšem po německých dálnicích jezdí jen na půl milionu, nepočítá hybridy Volkswagen a vsadil na elektrovozy ze všech nejvíc. Proto není třeba hledat pro jeho současné potíže další vysvětlení. Problémy tím jasně popsán a to může přinejmenším pozorovatele zvenku uklidnit. Němečtí inženýři už v historii zvládli těžší úkoly.