Hovory

Učitel žáka s ADHD musí být hodně otrlý, žádoucí je tolerantní a přijímací přístup, vysvětluje terapeut Uhlíř

Hovory

Učitel žáka s ADHD musí být hodně otrlý, žádoucí je tolerantní a přijímací přístup, vysvětluje terapeut Uhlíř
Hovory

Plus

Dítě s ADHD, tedy s poruchou pozornosti a aktivity, je úzkostné, dokonce až agresivní. „Zjednodušeně se dá říct, že takové dítě dřív koná, než myslí. Tím ale také zrazuje samo sebe. Od mala zažívá ze svého okolí spíš negativní zpětnou vazbu, takže pak má pocity méněcennosti a nízkého sebehodnocení,“ vysvětluje terapeut a speciální učitel Jan Uhlíř.
Tatiana Čabáková

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Jan Uhlíř pracuje jako speciální pedagog a terapeut v pedagogicko-psychologické poradně, která funguje při základní škole. Protože jako specifickými poruchami chování, a to v Praha vděk a svých zkušeností z práce s hyperaktivními dětmi, napsal oceňovanou a dnes vyprodáno knihu ADHD. Jak na emoce dětí s ADHD? Co tím armádě o svojí vnučkou? Turnaj výbava, člověk, který denně pracuje s hyperkinetickým, i děti mít i o tom hovoru. Od mikrofonu vás prý po očkování vítá Tatiana Čabáková.

  • Jane, vítejte v hovorech. Dobrý den. My budeme v hovorech používá často zkratkou ADHD, která je asi běžně známá, ale možno už málokdo věděl, co konkrétně se skrývá. Tak já jsem si našla, že je to syndrom deficitu pozorností spojený s hyperaktivitou. A vypracuje tě v pedagogicko-psychologické poradny. Zároveň na základní škole, kam chodí dětí, které mají okrem jiného a je poruchu chování a emocí. Jane, co bychom viděli, kdybychom mohli pozorovat tyto děti v té vědě a koz a dětí s poruchou chování a emocí projevují na vyučovaný, tak těch projevů chování je široká škála od vlastně dětí, které jsou úzkostné, až po děti agresivní. Většinou vlastně, co je spojené s ADHD, tedy s poruchou pozornosti a aktivity, je, že bych to řekl lidově, si dřív konají, než myslí, a vlastně zrazují samy sebe. A už odmalinka zažívají spoustu negativní zpětné vazby od okolí, se kterou se vlastně pojí takový pocit méněcennosti, poruchy sebehodnocení a dochází až k agresivním výpadům, které se zlobí na celý svět a vlastně i na sebe. To je se objevují často i prvky a u toho, kde se no a jako to vypadá v té třídě Qualcomm a tak. A teď jede. Lže jako u vás?

  • V té specializované škole je těch žáků maximálně 10 ve třídě a obvykle vlastně bývají přítomni dva pedagogové, protože když dojde vlastně k nějakému excesu, incidentu, kdy se žák přestane kontrolovat, přejde do agrese, může dojít i k tomu, že létá nábytek, tak je potřeba vlastně mu pomoci zvládnout ten efektivní stav bezpečně tak, aby sobě nebo někomu neublížil.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu