Peníze a vliv

Miliardář Fryc: Proč máme málo startupů? Češi se podceňují, Američané se nacpou všude a Izraelci mají odvahu

Peníze a vliv

Miliardář Fryc: Proč máme málo startupů? Češi se podceňují, Američané se nacpou všude a Izraelci mají odvahu
Ondřej Fryc patří mezi nejúspěšnější internetové podnikatele, vybudoval a 16 let aktivně řídil jeden z největších e-shopů v Evropě MALL.cz, patří mezi 100 nejbohatších Čechů

Plus

Výhodnější podmínky pro startupy, tedy nové technologické firmy, můžou být cestou, jak probudit spící českou ekonomiku. A přispět k tomu, aby se Česko vymanilo z ekonomiky levné výroby i práce a stalo se ekonomikou vlastních značek a vyšší přidané hodnoty. Podle „startupistů“ ale brzdí jejich růst v Česku mimo jiné nefunkční systém – jinde na světě běžný – pro odměňování lidí prostřednictvím zaměstnaneckých akcií. (V premiéře jsme vysílali v dubnu 2024.)
Jana Klímová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Co by mohlo probudit spící českou ekonomiku? Nápadů se v poslední době vyrojilo opravdu hodně. A jestli mají něco společného, tak je to volání po nové ekonomice s přidanou hodnotou tedy už známe. Nebuďme montovnou, ale mozkovnou Evropy. Pomoc by mohly inovativní start-upy. Proč je jich ale u nás málo a proč její zakladatelé a investoři poslali dopis premiérovi? To je téma dnešního dílu. Mluvit o tom budu mimo jiné s jedním z nejbohatších mužů Česka, zakladatelem firmy Mall.cz Ondřejem Frycem. Příjemný poslech přeje Jana Klímová.

  • Peníze a vliv.

  • Česko se, alespoň podle vládních pirátů v posledních letech stalo za lva, kterého má ve znaku, spíš lenochodem ekonomickým lenochodem. Jsme poslední zemí v Evropě, která stále ještě nedohnala úroveň ekonomiky před COVIDem a loni dokonce klesla. A i když se už letos očekává oživení, růst má být jen kolem %. Proto dál politici i ekonomové přichází s nápady, jak bychom se mohli posunout. A jedním z doporučení je podpořit start-upy, tedy začínající firmy, které stojí na nějakém ojedinělém nápadů a postupně se z nich mohou stát giganty a slavné značky, jako je třeba Spotify, bod meta či Novo Nordisk. V novém programu Pirátů, jak rozhýbat ekonomiku, je tak zlepšení podmínek pro start-upy na prvních místech. Ačkoliv jak připustil zakladatel úspěšné firmy kiwi. Kom a člen Pirátů Jiří Hlavenka, mluví se o tom už dost dlouho.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu