Názory a argumenty
Petr Honzejk: Domácí úkoly na školách? Děti problém už dávno vyřešily
Názory a argumenty
Plus
Na polských školách zrušili povinné domácí úkoly a diskuse o stejném kroku samozřejmě okamžitě vtrhla i do Česka. Působí to v kontextu všech problémů našeho školství trochu komicky. Zejména v týden, kdy hned při startu spadl systém digitálního přihlašování na střední školy, takže jeden by řekl, že před debatou o stresujících domácích úkolech by bylo dobré zajistit, aby nebylo největším stresem se na školu vůbec přihlásit.
Petr Honzejk
Přepis epizody
-
Na polských školách zrušili povinné domácí úkoly a diskuse o stejném kroku samozřejmě okamžitě vtrhla i do Česka. Působí to v kontextu všech problémů našeho školství trochu komicky. Zejména týden, kdy hned při startu spadl systém digitálního přihlašování na střední školy, takže jeden by řekl, že před debatou o stresujících domácích úkolech by bylo dobré zajistit, aby největším stresem nebylo se na školu vůbec přihlásit. Ale budiž domácím úkolům, podobně jako sestavě reprezentačního fotbalového týmu či kvalitě piva u nás v uvozovkách rozumí každý a vlastně taková debata působí trochu jako kolektivní sociální terapie. Když se bavíme o podružnostech, můžeme na chvíli zapomenout na podstatné problémy nebo je úplně vytěsnit. Když to ale přece jen vezmeme věcně, pro úkoly existují úplně stejně dobré argumenty jako proti nim, jenom jedna ukázka. Představitelka výzvy, která se jmenuje společně za dobrovolné domácí úkoly ve školách. Alena Zítková z univerzity Pardubice píše, že cituji úkoly mají negativní vliv na vztahy mezi dětmi a rodiči. Děti jsou unavené, nechtějí. Je to hodně. Rodiče nutí a tlačí na ně, a to způsobuje vzájemnou frustraci vedoucí ke křiku, hádkám a pláči. Naproti tomu předsedkyně školského výboru sněmovny a pedagožka Renata Zajíčková uvádí cituji úkoly mohou v rodině pomoci vytvořit rutinu a prostředí, které podporuje celoživotní vzdělávání, dětem pomáhají rozvíjet schopnosti, jako je časový management nebo zodpovědnost. Konec citátu. Obojí je jistě pravda, račte si vybrat. Podobné je to s argumenty o efektivitě úkolů, jejich vztahu k metodám výuky, o nutnosti přípravy ve specifických předmětech atd. dokonale tady platí, že každá mince má dvě strany a člověk si vlastně ať už laik nebo odborník, může při výběru, na kterou z nich se přikloní, opravdu hodit korunou. Takže co? Zkusme si uvědomit, že v debatě o úkolech jde hlavně o děti. Dejme jim tedy slovo. Ptal jsem se na úkoly několika školáků a odpověď byla vždy v podstatě stejná vždyť je to jedno. Copak si myslíte, že ty úkoly dělají všichni? Opravdu si myslíte, že jsme tak hloupí? Vždyť od té doby, co máme WhatsApp, co stačí dohodnout jeden úkol, vypracuje a pošle to na skupinu. A je to ano. Zatímco experti, poslanci a dospělá veřejnost zuřivě debatuje, děti alespoň ve vyšších ročnících problém domácích úkolů vyřešili už dávno, a to tak, že se na rozdíl od našeho školství efektivně zdigitalizovali. Takže těmi, kdo by se měli zadat domácí úkoly, jsou hlavně ministerstvo školství a celý český stát a měli by se přitom učit od dětí, a to o kreativitě, komunikaci a skupinové práci. O té digitalizaci ani nemluvě.