Názory a argumenty
Luboš Kreč: Ano, internet zadarmo končí
Názory a argumenty
Plus
Na českém internetu vyvolal velké pozdvižení příspěvek Ivo Lukačoviče, zakladatele a majitele portálu Seznam.cz a jednoho z nejbohatších lidí Česka. Na sociální síti X, na které je v posledních letech hodně aktivní, obsáhle vysvětloval, proč Seznam zavádí novou formu kvazi předplatného a mimo jiné napsal, že „internet zadarmo tak, jak jsme jej znali dřív, končí.“
Luboš Kreč
Přepis epizody
-
Na českém internetu vyvolal velké pozdvižení příspěvek Ivo Lukačoviče, zakladatele a majitele portálu seznam. Cz a jednoho z nejbohatších lidí Česka na sociální síti x, na které je v posledních letech hodně aktivní. Obsáhle vysvětloval, proč seznam zavádí novou formu kvazi předplatného a mimo jiné napsal, že cituji internet zadarmo, tak já jsme ji znali dřív, končí konec citace. Přestože padesátiletý byznysmen komunikuje s vnějším světem takřka výhradně prostřednictvím zpráv na síti, donedávna známý jako Twitter, dostalo se jeho pojednání mimořádné pozornosti i v klasických médiích a vůbec ve veřejném prostoru. Lukačovič přitom nenapsal nic, co by nebylo dávno zřejmé. Ostatně i on sám to zmiňujete. Internetové služby v Česku i ve světě se už nějakou dobu uzavírají a jiná cesta není. Když dnes přijde návštěvník na stránky seznamu a není na něm přihlášený svým uživatelským účtem, musí si vybrat buď zaplatí 79 korun a bude moct číst či vyhledávat, aniž by o něm server sbíral jakákoliv data nebo se o své údaje v pondělí a pak neplatí nic. V minulosti šlo brouzdat seznamem a přitom o sobě sdílet jen minimum informací. To už ale neplatí. Jde o přípravu na konec tzv. Cook i z třetích stran, tedy mini programů, které ve vašem prohlížeči špehují, kam na internetu chodíte, a podle toho vám pak weby jako seznam mohou zobrazovat třeba personalizovanou reklamu. Jenže kluky jsem už to mají spočítané. Google je ve svém dominantním prohlížeči chrom plánuje zcela vypnout a na omezení sběru osobních dat dlouhodobě tlačí úřady v Evropě i v Americe, takže to, co nyní udělal seznam, není žádná novinka. Lukačovič přiznává, že se inspirovali v Německu nebo u skupiny meta, která něco podobného přichystala pro uživatele Facebooku a Instagramu. Další hráči se přidávají nebo přidávat budou. A nelze se tomu divit. Klíč v jakémkoliv byznysu je znát dobře svého zákazníka. To platí i na internetu i ve večerce na rohu. Když obchodník ví, komu prodává, z nás mu už je nabídku na míru, u níž je větší šance, že bude nakonec úspěšná. Ostatně pohyb po internetu už dávno nebyl zadarmo. Drtivá většina z nás na něm bezmyšlenkovitě odklikával a otravné lišty s GDPR upozorněním ledaskde jsme na lobbování dlouhodobě a tam všude jsme platili našimi vlastními údaji. Zároveň je už dlouho patrný i trend zpoplatňování v podstatě jakéhokoli obsahu, protože jeho výroba je drahá a jen reklama ho zkrátka nezaplatí. Takže je fér si říct, že doba internetu zdarma, jak jsme ji chápali dřív, nekončí, protože skončila už dávno. Spíš teď nastává doba, kdy bude používání internetu zase o něco dražší. I proto, že na něm žijeme čím dál větší část našich životů.