Názory a argumenty
Karel Barták: Vyplatí se EU pronásledovat Čínu za ceny jejích elektrovozů?
Názory a argumenty
Plus
Evropská komise oznámila, že začne vyšetřovat, zda Čína z veřejných prostředků dotuje výrobu, případně vývoz elektrických aut. Pokud se prokáže, že tomu tak je, EU uvalí na čínské dovozy dodatečná cla. Je to normální postup podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO); netřeba se tím tedy vzrušovat.
Karel Barták
Přepis epizody
-
Evropská komise minulý týden oznámila, že začne vyšetřovat, zda Čína z veřejných prostředků dotuje výrobu, případně vývoz elektrických aut. Pokud se prokáže, že tomu tak je, uvalí EU na čínské dovozy dodatečná cla. Je to normální postup podle pravidel Světové obchodní organizace. Netřeba se tím tedy vzrušovat. Přesto se mnozí vzrušují. Nejen Číňané, ale i německé automobilky, pro které je čínský trh mimořádným odbytištěm a obchodní válka by jim neprospěla. A také ekonomičtí experti, podle kterých Evropa nedělá dobře, když své zaostávání v sektorech budoucnosti napravuje politickými sankcemi. O zásahu EU se spekulovalo už nějakou dobu. Zejména Francie v tomto směru tlačil a Německo bylo zdrženlivější. Rozbuškou se stal zřejmě zářijový autosalon v Mnichově, kde evropské automobilky zdrceni sledovali, jak jedna čínská značka za druhou představují nové a pěkné modely. Museli uznat, že v segmentu cenově dostupné střední třídy jsou zatím poraženy na hlavu. Evropská komise se proto rozhodla jednat. Má devět měsíců na to, aby zjistila, zda výrobci aut v Číně dostávají podpory od čínského státu. Pravděpodobnost, že k takovému zjištění dospěje, je velmi vysoká, jinak by se do toho nepouštěla. Šéfka komise von der Leyenová mluvila ostatně bez obalu. Světové trhy jsou dnes zaplaveny lacinými čínskými elektrickými vozidly, jejichž cena je uměle stlačována masovými veřejnými podpora by tyto podpory, které mohou mít podobu přímých dotací, zvýhodněných půjček či daňových úlev zajišťují podle komise čínským výrobcům zásadní konkurenční výhodu. Srovnatelně silná a vybavená elektro auta dovezená z Číny jsou o 20 % lacinější než ta evropská. Zatímco před třemi lety se v unii čínská auta ještě neprodával a letos už představují osm % trhu, do roku 2025 to bude 15 %. Taková konkurence by mohla zmařit jakoukoli snahu evropských výrobců se vzchopit a čínský náskok dohnat Evropu asi příliš pozdě uvědomuje, že jí ujíždí vlak, že sice už několik let mudruje o tzv. strategické autonomii, ale je málo pro ní dělá, že sice jako první a jediný region světa vyhlásila zákaz nových spalovacích motorů v autech od roku 2035, ale nezajistila ani vlastní vývoj a výrobu baterií, tu těch elektrických, tak je dnes zaostává za Čínou, která bateriemi zásobuje celý svět. Německo se sice staví za von der Leyenovou, i když zdaleka ne tak nadšeně jako Francie. Německé automobilky návrh veřejně kritizují, upozorňují však, že pro ně může mít neblahé důsledky. Podle čínských statistik představují francouzské značky žádná celá 4 desetiny % čínského trhu s elektrovozy, zatímco ty německé 17 %. Pokud EU uvalí cla na čínská auta a Peking se rozhodli k protiopatřením, padne tento bumerang především na německé hlavy. Rozhodnutí komise nicméně svědčí o tom, že obě klíčové země unie se shodují v potřebě zachránit svůj a potažmo evropský průmysl, a to i za cenu zavedení ochranářských opatření, která by poskytla jejich automobilkám aspoň dočasnou úlevu a umožnila jim snížit čínský náskok. Německé sdružení automobilového průmyslu nicméně upozorňuje, že to nebude stačit. Podniky potřebují lacinější energie, nižší daně a méně byrokratické zátěže. V jejich prohlášení se píše pokud jde o konkurenceschopnost Evropy, vyšetřování samo o sobě existující výzvy nevyřeší.