Názory a argumenty

Karel Barták: EPP žádá přehodnocení evropské „automobilové“ politiky

Názory a argumenty

Karel Barták: EPP žádá přehodnocení evropské „automobilové“ politiky
Elektromobil

Plus

Nejsilnější politická frakce v Evropském parlamentu požaduje revizi evropských zákonů z balíku Fit for 55, které se se týkají automobilů se spalovacími motory a jsou trnem v oku řadě vlád a většině automobilek. Evropská lidová strana (EPP) požaduje, aby Unie rozložila do tří let aplikaci povinnosti dodržovat zpřísněné emisní limity pro nová „klasická“ auta, které formálně vstupuje v platnost od 1. ledna 2025, tedy za dva týdny.
Karel Barták

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Nejsilnější politická frakce v Evropském parlamentu požaduje revizi zákonů již balíku fit for fifty-fifty, které se týkají automobilů se spalovacími motory a jsou trnem v oku řadě vlád a většině automobilek. Evropská lidová strana požaduje, aby unie rozložila do tří let aplikaci povinnosti dodržovat zpřísněné emisní limity pro nová klasická auta, které formálně vstupuje v platnost už za dva týdny. Chce také, aby unie zmírnila vyhlášený úmysl zakázat od roku 2035 tu do té doby jich a už se spalovacími motory, tedy vzala v potaz zelenou pro vozidla na alternativní paliva. Oficiální stanovisko lidovců je nakonec slabší, než se očekávalo. Frakce původně vyhrožoval a požadavkem, aby pokuty za nedodržení emisních limitů byly zrušeny docela a aby se Evropská komise zavázala k rychlé revizi závazku prvek 2035. Vytváří se tak nadějný prostor pro kompromis, o který by se mohla opřít komise při přípravě vlastních návrhů. Předsedkyně Ursula von der Leyenová slíbila, že stezky automobilového průmyslu vyslyší. Hodlá s ním vést strategický dialog, na kterém se bude osobně podílet. Postoj lidovců je třeba brát vážně, ne? Ne, že jde o nejsilnější politický klub v europarlamentu, ale hlásí se k nim 14 z 27 politických lídrů členských států, takže vévodí Evropské radě. Do svých řad počítají také většinu členů nové Evropské komise včetně její předsedkyně. Evropský automobilový průmysl, který zaměstnává skoro 14 milionů lidí, prochází turbulencemi způsobenými klesající poptávkou, sílící čínskou konkurencí a nečekaně slabým zájmem o elektrická auta. Za této situace, kterou v roce 2022 málokdo předpovídal, je logické a vlastně správné zpochybňovat závazky plynoucí z Green Dealu, které se jeví v nové situaci jako škodlivé pro konkurenceschopnost tohoto klíčového sektoru. Důsledky trestání pokutami by za těchto okolností byly kontraproduktivní. Poškodili by výrobce, kteří mi mohou plnění ovlivnit, a to v době, kdy čelí zvýšené zahraniční konkurenci. Byly to požadavek, aby případně vybrané pokuty zamířili zpět do tohoto sektoru, nikoli do rozpočtu EU. Ve formulaci šestistránkového stanoviska se výrazně podíleli čeští europoslanci. Spojily tak síly se snahou čínské vlády, která se postavila spolu s Itálií do čela skupiny zemí požadujících revizi. Je to dobrá ukázka toho, jak se čeští politikové jedna učili prosazovat svou v institucích EU hledat spojence a případně domlouvat i kompromisní stanoviska, byť třeba neodpovídají jejich původním, podstatně radikálnějším požadavků. V tuto chvíli se tedy optimistický rýsuje kompromisní cesta. Nebude se nic rušit, upraví se implementační pravidla pro dodržování emisních limitů tak, aby se automobilkám vytvořil dostatečný prostor se jim přizpůsobit, tedy aby začali nabízet na trhu taková elektrická auta, která oslovují spotřebitele o. Budou stejně drahá a stejně dobrá jako ta čínská. Vlády by měly způsobem termínu také souhlasit, protože část viny za nedostatečnou dobíjecí infrastrukturu padá právě na ně. Podle komise patří záchranu automobilového průmyslu k prioritám. Předpokládejme, že se jí budeme věnovat v širším kontextu konkurenceschopnosti evropského průmyslu, který obecně trpí vysokými cenami energií, slabou veřejnou podporou inovacím, závislostí na dovozu strategických surovin a polotovarů. Mimo jiné první návrhy mají být předloženy koncem ledna.

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu