Interview Plus

Evropské automobilky v problémech. Pilovaly pohon, ale zákazníci chtějí digitální auto, říká expert

Interview Plus

Evropské automobilky v problémech. Pilovaly pohon, ale zákazníci chtějí digitální auto, říká expert
Petr Knap

Plus

Česká média a komentátoři se předhánějí, kdo vykreslí budoucnost evropského automobilového průmyslu v temnějších barvách. „Evropský trh stagnuje. Máme zde zajímavý segment hybridních aut, lidé si osvojují rekuperaci a tak trochu elektrifikované auto, které ale nemá problémy s dojezdem. Všechno ostatní se potácí nebo meziročně klesá,“ shrnuje Petr Knap, odborník na automobilový průmysl z EY Česká republika. (Repríza, v premiéře jste rozhovor mohli slyšet v prosinci 2024.)
Jan Bumba

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Německý automobilový průmysl hledí do budoucna s velkým pesimismem. Nejnovější průzkum renomovaného institutu Ivo naznačuje, že v listopadu se výrazně propadla nálada v celém odvětví. V automobilkách Volkswagenu se dokonce stávkovalo. I další evropští výrobci ale počítají spíš ztráty než vítězství. Mají výrobci automobilů v Evropě ještě šanci dohnat asijskou nebo americkou konkurenci? Dobrý poslech přeje Jan Bumba. Interview Plus.

  • Hostem interview je dnes Petr Knap, odborník společnosti EY pro automobilový průmysl. Dobrý den. Dobré dopoledne. Děkuji za pozvání. A začal jsem Německem, které v tuto chvíli opravdu hledí do budoucna svého automobilového průmyslu dost pochmurně. Jsou na tom německé automobilky nějak výrazně jinak než ostatní evropské? No, pro německé automobilky je asi zásadní to, jakou roli hrají v německém hospodářství, jak EU, návaznost mají na zbytek průmyslu. A nejsou to jenom automobilky, ale i dodavatelé, kde najdeme Bosch Eflera, další, kteří byli taky v těch propouštěcích zpráv a k nedávné doby vidět. Takže je to extrémně silné zejména z toho pohledu, jak závislé byly německé automobilky na Číně, kde se jejich pozice zhoršuje a jakým způsobem vlastně je pro ně důležitý americký trh, který pravděpodobně od příštího roku po Trumpova administrativa bude omezenější a zdražený cly.

  • Myslíte závislé na Číně ve smyslu exportu? Ve smyslu trhu?

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu