Hovory

Proč máme korunu a Maďaři forint? Všechny názvy měn mají svou logiku, říkají autoři expozice Peníze si do hrobu nevezmeš

Hovory

Proč máme korunu a Maďaři forint? Všechny názvy měn mají svou logiku, říkají autoři expozice Peníze si do hrobu nevezmeš
V mincovně Albrechta z Valdštejna si mohou lidé vyrazit vlastní mince

Plus

Expozice Východočeského muzea v Pardubicích Peníze si do hrobu nevezmeš letos získala stříbrnou medaili muzeálních Oskarů Gloria Musaealis. Najdete na ní například nahou ženu a dítě na prvorepublikové stokoruně s Masarykem, která budila u části obyvatelstva mravní pohoršení. V Hovorech uslyšíte historika muzea Ladislava Nekvapila a autora výstavy Petra Vorla. Moderuje Vlastimil Ježek.
Vlastimil Ježek

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Mnoha žen a dítě na prvorepublikové stokoruně s Masarykem prý u části obyvatelstva budila mravní pohoršení. Za protektorátu musela být stažena z oběhu 50 korun. A protože okupantům se zdála postava jiné, tentokrát oblečené ženy s čapkou, příliš Spurná. Nahradilo je děvče s šátkem a méně zarputilým výrazem. Zdaleka nejen o tom pojednává expozice Východočeského muzea v Pardubicích s přiléhavým názvem peníze si do hrobu nevezmeš, která v letošním ročníku muzeálních Oscarů Gloria mu zajali. V konkurenci 33 projektu získá stříbrnou medaili. Před ní se umístila je výstava Toyen snící rebelka pražské Národní galerie, která už ale na rozdíl od peněz, které si nikdo z nás do hrobu nevezme, skončila historika a správcem numismatické sbírky muzea a lapidária Ladislava Nekvapila, garanta expozice a také autora výstavy, historika Petra Vorla pozvala k mikrofonu ČRo Plus Vlastimil Ježek.

  • Na rok bych Petře začal nějakou nactiutrhačnou otázkou. Ale ono je to vaše příjmení se k tématu vlastně celkem hodí, pokud vezmeme rčení nemám ani Vorla.

  • Já si pamatuji, tak to je samozřejmě prvoplánový panna nebo orel. Žil, jste říkala. Ono to je trošku popletený, protože je to je zdvojený takového, že vůbec netýkalo hlava nebo orel, což bylo na rakousko-uherských mincích. Anebo panna nebo lev. Takto si to spletl dohromady. Ale mě zaujalo na tom vašem úvodní slovo něco úplně jiného. Na tom je dobře vidět, čeho si návštěvník hlavně všimne. Nahá žena na bankovkách, že ano, takto to zaujmete, jasný. Ale myslím, že ta expozice má jako větší ambice než jenom dívat se na nahé ženy na bankovkách.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu