Hovory
Finanční gramotnost se učí už léta, lidé přesto nevědí, jak s penězi zacházet, varuje lektorka Merunková
Hovory
Plus
„Lidé si myslí, že se o penězích nemusí učit nic nového. ,Protože je přece přirozeně vydělávají, tak už o nich všechno vědí‘. Jejich nepokora je vidět i v tom, že málo vědí, co se dá s penězi dělat, a to i například, jak z dlouhodobého pohledu zvyšovat vlastní cenu na trhu práce nebo na trhu obchodních příležitostí,“ popisuje lektorka finanční gramotnosti Jana Merunková.
Tatiana Čabáková
Přepis epizody
-
Jana Merunková je ředitelka a spoluzakladatelka obecně prospěšné společnosti York toto, která si ji okrem jiného dává za cíl změnit i způsob, jakým se v školách vyučuje finanční gramotnost a podnik ani v českém prostředí. Je autorkou aktuálně nejkomplexnějšího projektu Finanční gramotnost do škol a spoluorganizátorkou akcie k oběma. Neví, jakým způsobem učit děti starat se o svoje malé úspory a přemýšlet o podnikání. A jako můžu učit správně na Rabat s penězi svoje děti, rodiče. A i to má bude zaujímat od mikrofonu horou zdraví Tatiana Čabáková.
-
Jano, vítejte v hovorech. Dobrý den. Děkuji za pozvání. A tím se dostaneme k vzdělávání dětí pod mez. A pozor, jedná finanční gramotnost české společnosti obecně. Co by se dalo analyzovat v této oblasti, kdybychom si to brali jako předmět zkoumání a tak běžnou českou rodinu mám a otec dvou dětí.
-
Tak zkoumá naštěstí ministerstva financí, takže se máme o co opřít, a to právě ohledně zvyků běžných rodin, běžných občanů, každého z nás. A zaměřujeme se zejména na domácí rozpočet, na zvyky, které rodiny mají v rozhodování o penězích. Samozřejmě jsou tam i nějaké vztahy k úsporám, naopak řešení situací, kdy se peněz nedostává. A bohužel ty výsledky nevychází jako úplně nejlíp. Přesto, že se finanční gramotnost no celou řadu let ve školách učí.